De Rotterdamse automobilist komt er in het coalitieakkoord bekaaid vanaf. Leefbaar en Denk hebben zware concessies moeten doen aan de fietsende fractievoorzitters van de VVD en D66 (Karremans en Zeegers) die alle negatieve gevolgen van de CO2-uitstoot en de luchtkwaliteit en verdere muizenissen er tijdens de onderhandelingen bij hebben gehaald om het centrum van de stad nog autoluwer te kunnen maken. Ze gaan er zelfs 20 miljoen euro voor reserveren.
Ook de GroenLinks-experimenten op de Pleinweg en ’s Gravendijkwal met één autobaan – terwijl er twee zijn – blijven in de VVD-portefeuille gehandhaafd. De stille baan krijgt behalve een OV-doorgang onder meer een taxi-upgrading. En de parallelwegen langs het traject Gravendijkwal-Henegouwerlaan en Pleinweg worden fietsstraten. Met VVD-wethouder Vincent Karremans krijgt de herinnering aan Judith Bokhove met al die fietsvrolijkheden nu zelfs een boost.
De onbereikbaarheid van het Erasmus MC en het Ikazia-ziekenhuis door de maatregelen op de tunnelroute is in het coalitieoverleg kennelijk niet ter sprake gekomen, waarschijnlijk omdat niet één fractievoorzitter privé ooit die route reed dan wel in de ernst van die problematiek is geïnteresseerd. Leefbaar-raadslid Van Drunen wel, nam de huidige mobiliteitswethouder Bokhove ook veelvuldig de maat en staat nu voor de opgave om Karremans te pareren.